SUPERPOTRAVINY DO RANNÍ KAŠE

07.06.2018

V receptu SNÍDANĚ ŠAMPIONŮ jsem nedávno psala o tom, že pravidelně snídám kaši plnou zdravých potravin, ať už se jedná o semínka, oříšky, rostlinné oleje, čerstvé ovoce nebo superfoods v prášku. V dnešním článku uvádím několik potravin, které si do své kaše pravidelně přidávám.

#1 Açai

Bobule açai jsou plné antioxidantů a dají se koupit ve zdravé výživě ve formě prášku, který si můžete přidat do kaše v množství jedné až několika čajových lžiček. Dále jsou bobule bohaté na esenciální mastné kyseliny (omega-3 a omega-6), které snižují hladinu cholesterolu, chrání před nemocemi srdce a před rakovinou. Dále dokáží redukovat tělesnou hmotnost a podporují spalování tuků.

#2 Aronie

Bobule aronie zpomalují proces stárnutí, posilují imunitu, chrání před onemocněním srdce a krevního oběhu, před vysokým krevním tlakem, rakovinou a cukrovkou. Aronie působí protizánětlivě a je účinná proti virům, bakteriím a plísním. Do kaše si můžete přidat její čerstvé nebo sušené plody.

#3 Brusinka

Brusinky obashují vitamíny C, B1, B2, B3, draslík, vápník, hořčík a fosfáty. Vykazují silný antioxidační účinek, který chrání organismus před kardiovaskulárním onemocněním, posiluje imunitní systém a brzdí růst rakovinných buněk. Brusinky jsou dále vhodné při léčbě urogenitálního traktu a zároveň jsou i vhodnou prevencí při těchto potížích. Do kaše si můžete přidat např. sušené brusinky.

#4 Goji

Goji, neboli kustovnice čínská, omlazuje, působí proti volným radikálům, posiluje imunitní systém, zrak, plodnost a libido a pomáhá při stresu. Goji ničí nádorové buňky, ale zdravé chrání před vedlejšími účinky chemoterapie. Při současném podávání goji se dosahuje lepších výsledků při chemoterapii. Bobule podporují detoxikaci a pomáhají po nadměrném požití alkoholu. Dále goji působí protizánětlivě a zlepšuje strukturu pokožky.

#5 Chia semínka

Dříve se chia semínka jedla pro získání síly a vytrvalosti. Obsahují vysoký podíl omega 3 nenasycených mastných kyselin. Mohou předcházet srdečně-cévním chorobám a případně je léčit. Snižují vysoký krevní tlak a hladinu cholesterolu. Obsahují vitamíny A, B1, B2, B3, vápník, fosfor, draslík, zinek a měď. Dále jsou chia semínka bohatá na vlákninu. Chia semínka zamícháme do kaše a necháme chvíli odstát, aby pěkně nabobtnala. Alternativou je, že lžičku chia semínek vložíme do skleničky, zalijeme trochou vody a necháme přes noc odstát v ledničce. Do rána budeme mít v ledničce nabobtnalou chia hmotu.

#6 Kakao

Kakao snižuje stres a působí jako afrodiziakum. Umocňuje pohodu a energii. Kakaové boby se nesmějí zahřívat na víc než na 42 °C, neboť při vyšší teplotě ztrácejí svůj léčebný efekt. Dále kakao stimuluje centrální nervový systém a funkci cév a vyvolává pocit sytosti. Do kaše si můžete přimíchat buď kakaový prášek nebo přímo vysokoprocentní kvalitní hořkou čokoládu.

#7 Konopný olej

Konopný olej vykazuje obzvlášť vyrovnaný poměr esenciálních mastných kyselin. Mastné kyseliny omega-3 a omega-6 jsou v něm v optimálním poměru 1 : 3. Tyto kyseliny posilují oběhový systém a chrání ho před onemocněním. Pozitivně ovlivňují metabolismus tuků, mohou chránit před Parkinsonovou chorobou, působí podpůrně při léčbě únavového syndromu a u dětí mírní symptomy ADS.

#8 Lněný olej

Lněný olej je potravina s nejvyšším podílem omega-3 mastných kyselin. Ty posilují oběhový systém, centrální nervový systém a obranyschopnost organismu, udržují pružnost cév, regulují hodnoty tuků a představují prevenci před trombózám i a arteriosklerózou, které často končí mrtvicí či infarktem. Dále působí protizánětlivě a regulují vysoký krevní tlak. Lněný olej dokáže redukovat klimakterické obtíže. Může snížit i riziko rakoviny psu, dělohy a prostaty. Za studena lisovaný lněný olej vyvolává dobrou náladu a ulevuje při depresích, obavách a schizofrenii.

#9 Maca horská

Maca zvyšuje sílu, potenci a plodnost. Posiluje zdraví, dodává energii a prodlužuje vytrvalost. Bojuje proti stresu, podněcuje rozkoš a plodnost, pomáhá při zánětech štítné žlázy a tlumí strach. Zvyšuje odolnost a výkonnost organismu proti chorobám a stresům, působí proti procesu stárnutí a podporuje hojení. Maca podporuje růst svalů, zabraňuje nadměrnému opotřebení kloubů a šlach. Do kaše si můžete přidat macu v podobě prášku, který zakoupíte ve zdravé výživě.

#10 Matcha čaj

Matcha je jemně mletý zelený čaj nejvyšší kvality. Obsahuje antioxidanty, které oddalují proces stárnutí a chrání před chronickými nemocemi. Působí protizánětlivě a protinádorově. Jsou účinné při léčbě endometriózy, zmírňuje chronické únavy a deprese, předchází stárnutí kůře a vzniku vrásek. Má příznivý účinek při otylosti a diabetu. Matcha čas můžeme přidat do kaše ve formě prášku, který zakoupíme ve zdravé výživě.

#11 Olivový olej

Zpomaluje proces stárnutí, je prevencí proti rakovině. Pozitivně ovlivňuje i trávení a činnost střev, snižuje vysoký krevní tlak a osvědčuje se při onemocnění srdce a osteoporóze.Zjemňuje vrásky a působí proti virům, bakteriím, plísním a parazitům.

Plno zdraví a energie Vám přeje

Vaše SuperMum

Hamannová, B. 50 nejzdravějších superpotravin. 1. vyd. Liberec: Dialog, 2013. ISBN: 978-80-7424-055-3. 


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

SNÍDANĚ ŠAMPIONŮ