PRAVÉ A LAHODNÉ JÍDLO – OŘÍŠKY, SEMÍNKA, VAJÍČKA A OVOCE

28.08.2019

Dnešním článkem pokračujeme ve shrnutí toho nejdůležitějšího z oblasti stravování dle výživové poradkyně Chrissy Freer, která je autorkou kuchařky Pravé a lahodné jídlo.

Co se týká semínek a oříšků, tak mají podle autorky vysoký obsah mononenasycených a polynenasycených mastných kyselin, vlákniny, vitamínu E, vitamínů B, zinku, železa, draslíku, vápníku, hořčíku a selenu. Z hlediska obsahu výživových látek jsou mandle vhodné pro doplnění vápníku, na posílení imunity a na zdravější kůži. Paraořechy obsahují silné antioxidanty. Kešu obsahují zinek, který je důležitý pro zdravé vlasy, kůži a na posílení imunity. Chia semínka jsou vhodná na srdce a pro zdravé kosti. Lískové oříšky pomáhají díky vláknině zdravému fungování střev a jsou vhodné v těhotenství pro správný vývoj plodu. Lněná semínka jsou dobrým zdrojem antioxidantů a vlákniny, která zajišťuje dobré fungování střev. Pekanové ořechy jsou vhodné jako prevence srdečních onemocnění, pistácie obsahují resveratrol, který zabraňuje tvorbě rakoviny a zpomaluje stárnutí. Sezamová semínka jsou důležitá při tvorbě červených krvinek a slunečnicová semínka posilují díky vitamínu E imunitu, kůži a prospívají očím.

Vajíčka obsahují vitamín A (pomáhá zraku, kůži a kostem), D (nezbytný pro silné kosti a zuby), B2 (potřebný pro tvorbu energie), B12 (je potřeba při tvorbě červených krvinek), zinek (nezbytný pro zdravý imunitní systém), železo a další. Podle autorky bychom měli sníst dvě-tři vejce za den. Tuk je obsažen ve žloutku, stejně tak jako většina všech bílkovin. Vaječný bílek je totiž tvořen z 90 % z vody a z 10 % z bílkovin.

Ovoce je dobrým zdrojem rychlé energie, je bohaté na vlákninu, vitamín C, draslík a antioxidanty. U konzervovaného ovoce bychom měli dbát na to, aby bylo naložené ve vlastní šťávě. Mražené ovoce má někdy dokonce lepší vlastnosti než ovoce, které je den či dva utržené. Z mraženého ovoce doporučuje autorka udělat smoothie nebo něco upéct. Na sušené ovoce bychom si měli dávat pozor, protože obsahuje mnoho cukrů. Také bychom měli vybírat ovoce bez oxidu siřičitého, který může způsobit zažívací problémy a bolesti hlavy. Džus bychom měli popíjet pouze čerstvě vylisovaný a bez přidaného cukru. Zároveň bychom měli zohlednit, že džus je spíše potravina, a proto bychom jí neměli v žádném případě nahrazovat vodu. 

V příštím článku se můžeme těšit na zeleninu, mořské plody a mléčné výrobky. :-)

Opravdovému jídlu zdar,

Vaše SuperMum

FREER, CH. Pravé a lahodné jídlo. Praha: DOBROVSKÝ s.r.o., 2017. ISBN 978-80-7390-502-6.