MAFIE INSTAGRAMU

23.02.2018

Skromně si tak bloguji jen několik týdnů a už jsem měla tu čest poznat fungování "mafie instagramu". Řeknu vám, tohle není nic pro slabé povahy. Na druhou stranu to není nic, co by SuperMum nezvládla. Ale je to boj. Boj o přežití. Minimálně boj o přežití na sociálních sítích.

#1 INSTAGRAM/INSTÁČ/IG

Pro začátek si musíme ujasnit jednu věc. Slovo "Instagram" je pro bábovky. My, silné povahy, říkáme "Instáč" a někdy taky "ígéčko". To jako InstaGram. Jasné, ne? Každopádně zkratka IG se dost používá v psané formě. Nikdo se nebude vypisovat se slovem "Instáč", natož "Instagram". Z tohoto důvodu (abych si zachovala aspoň kousek své "instáčové cti"), budu dále v textu uvádět pouze zkratku IG.

#2 "LAJKY", "SLEDUJÍCÍ" A "SLEDUJI"

Lajky a počet sledujících nás naučil už Facebook. IG tomu přidal třetí rozměr, a to kategorii "sleduji", tedy počet a seznam lidí (organizací), které sleduji. Na IG nejde jen o to, abyste měli co nejvíce sledujících, musíte mít zároveň i co nejméně "sleduji". Co jsem tak zatím vykoukala, ideální poměr se zdá být 8 "sleduji" na 1 000 sledujících. Prostě čím méně "sleduji" máte, tím víc cool jste. Pokud budete mít 20 000 sledujících a třeba 18 000 "sleduji", něco s vámi očividně není v pořádku. Nedej bože, že byste měli 20 000 sledujících a třeba 22 000 sleduji. To už se s vámi fakt nikdo bavit nebude. Sorry, jako.

A zde už se konečně dostáváme k mafii IG. Aby totiž někteří uživatelé získali co nejvíce sledujících, nejprve si sami aktivně vyhlídnou jiné uživatele a sledují je. Tento sledovaný v dobré víře sledování opětuje a ejhle... V tom okamžiku mafián přestane svou oběť sledovat, čímž si zajistí jedno sledování navíc, a to, aniž by si pokazil svou reputaci zvýšeným počtem" sleduji". Zvrácený to svět, že?

#3 KŘÍŽKY A ZAVINÁČE

Křížek a zavináč jsou dva základní znaky IG. Pomocí křížků se tvoří takzvané hashtagy, tzn. klíčová slova, kterými své příspěvky na IG označíte a tyto příspěvky se pak budou objevovat v daných kategoriích. Např. po prokliknutí na hashtag #supermum_blog se vám zobrazí všechny příspěvky označené tímto hashtagem.

Zavináč se používá k označování osob, které se na fotkách vyskytují, nebo které mají s fotkami nějakou spojitost. Opět, pokud ke svému příspěvku zadáte @supermum_blog, mně se zobrazí, že jste mě na své fotce (videu) zmínili.

#4 FILTRY

Další zvrácenost. Hashtag #bezfiltru znamená, že uživatel použil takový filtr, který mu obličej vyžehlil tak, že má pleť hladší než půlroční miminko (záměrně neříkám novorozeně - vím, o čem mluvím). Případně daný uživatel skutečně filtr nepoužil, ale strávil hodiny s nanášením make-upu, aby pak tvrdil, že takhle vypadá ráno po probuzení. A ty lokny se taky přes noc vytvořily samy, že?

O používání filtrů na jídlo, přírodní scenérie a zákoutí s čajovou konvičkou raději taktně pomlčím.

#5 SDÍLENÍ FOTEK

Docela mě zarazilo zjištění, že IG neumožňuje sdílení příspěvků. Alespoň ne tak jednoduše jako FB (facebook). Ale neklesejte na mysli, i zde lze najít schůdné řešení. Prostě si stáhnete aplikaci přímo na sdílení příspěvků na IG. Když do vyhledávače zadáte heslo "Instagram repost", určitě se vám několik možností zobrazí.

#6 DM A BIO

Skoro by se chtělo říct, že bod číslo šest musí mít něco společného s onou drogerií, která mimo jiné prodává bio potraviny, shodou okolností označených Dm bio... Ale nenechte se zmýlit. V tomto případě se jedná o dvě rozdílné věci. DM je zkratka pro "direct message", tedy pro messanger přímo na IG, kam se dostanete tak, že v aplikaci IG prstem přejedete přes obrazovku směrem doleva. Bio rozhodně neodkazuje na mrkev vypěstovanou dle pravidel přírody. Bio je úvodní část vašeho IG, kam zadáte (s omezeným počtem znaků) klíčové informace o sobě (o vaší společnosti), případně odkaz na oficiální stránky, blog nebo youtube kanál. Právě bio je klíčové pro vaše případné sledující, protože ti se rozhodují právě podle těchto 160 znaků, jestli vás budou nebo nebudou sledovat. Takže až příště uvidíte větu: "Odkaz v bio.", už víte, kde máte hledat.

#7 STORIES

Stories - krátká videa nebo fotky, která po 24 hodinách z vašeho účtu zmizí. Takže pokud náhodou natočíte nebo vyfotíte nějaké faux pas, prostě to 24 hodin přetrpte a pak se váš příspěvek ztratí v propadlišti dějin. Své stories si můžete vylepšit různými nápisy a smajlíky. Za zmínku stojí i funkce Boomerang, díky které budete mrkat lépe a rychleji než mrkací panenka.

#8 SOUTĚŽE A SLEVOVÉ KÓDY

Taky se vám stává, že si tak nakupujete na e-shopu, v košíku máte zboží za těžké prachy a ke konci placení vám e-shop nabídne: "Zadejte slevový kupón."? To je fajn, že se mi tato možnost nabízí, ale kde mám jako ten slevový kupon asi vzít?! Odpověď zní: na IG! Stačí sledovat ty správné lidi (kteří mají samozřejmě dostatečně vysoké množství sledujících a dostatečně nízké množství "sleduji", a kteří díky tomu získali kontrakt na propagování určitého zboží, např. zdravých potravin, kosmetiky, knih...). Tito uživatelé pak čas od času zveřejní příspěvek, že s daným e-shopem domluvili super slevy s tím, že určitě nemáte váhat a máte je jít okamžitě využít, protože nabídka platí jen do dnešní půlnoci! No, neberte to!

#9 UŽ JE NÁS TU...

Ti největší mafiáni, kteří dokázali získat (většinou výše popsaným nekalým způsobem) mnoho tisíc sledujících, pak při každém milníku (např. 1 000, 10 000, 100 000...) nezapomenou tuto informaci veřejně zmínit. Klidně i několikrát. Tím nám dávají najevo, že když mají tolik sledujících, určitě stojí jejich IG za to. Že by stádový efekt?

V tomto bodě jsem již ztratila veškerou instagramovou (pardon, instáčovou) naivitu a můj svět už nikdy nebude takový, jako předtím. Nikdy.

Příjemné instagramování Vám přeje,

Vaše SuperMum