8 JÓGOVÝCH RAD MÉMU MLADŠÍMU JÁ

24.05.2019

Syn oslavil nedávno druhé narozeniny a to znamená, že já jsem oslavila dva roky s jógou. Ale přijde mi to jako včera (to, že se syn narodil i to, že jsem začala cvičit jógu. 😊). Jógu jsem chtěla vyzkoušet možná už deset let nazpátek, ale nějak nikdy nebyl čas. Teda, čas by i byl, ale ne na "takový klidný sport, při kterém se nezapotím a k hezké postavě mi sotva pomůže".

Výše uvedenou větu považuji za svůj životní omyl. Kdybych jednoho dne dostala příležitost promluvit svému mladšímu já do duše, určitě bychom (mimo jiné) vedli diskusi o józe a jejích blahodárných účincích. Toto spojení může znít jako klišé, ale opravdu to tak je.

Jógu jsem začala cvičit po porodu syna a samozřejmě jsem jí nedávala moc nadějí. Po šestinedělí a dvou porodech jsem chtěla dostat své tělo pomalu, ale jistě do formy. K tomuto účelu měla na pár týdnů posloužit právě jóga. Pak jsem měla v plánu přejít zpátky na ostřejší režim, to jest běhání, posilovna, bosu, alpining, jumping, kruháč atd.

Jenže týdny plynuly, až se díky zjištění, že můj fyzický i psychický stav je více než uspokojivý, překlenuly v měsíce a dokonce i roky, a já od jógy neupustila. Ba naopak, tréninky se snažím zintenzivnit a prodloužit, o čemž svědčí i fakt, že před dvěma lety jsem začínala na 20 minutách denně a dneska už se můj běžný jógový trénink pohybuje mezi 30-40 minutami.

Na gymplu jsem cvičila každý den 30-60 minut v děsivém tempu. Dělala jsem stovky sedů lehů, dřepů a kliků denně. Běhala jsem na běhacím pásu nebo jezdila na rotopedu, až jsem z toho byla rudá a bylo mi téměř na omdlení. Ano, k něčemu to vedlo, tlusťoch jsem nebyla, ale že bych byla nějak extra zpevněná a spokojená sama se sebou, to se určitě říct nedá.

Takže co bych tedy vzkázala svému mladšímu já?

  • NESNAŽ SE ZPOTIT JAKO PRASE

Při józe se až tak moc nezpotíte (i když záleží na typu a obtížnosti tréninku), ale hodiny jsou i přesto účinné. Když jedete na doraz, jste rudí jako raci, třesete se a vidíte hvězdičky před očima, je něco špatně. Trénink (ať už ten jógový či jakýkoliv jiný) vás má nabít energií, popřípadě se máte cítit příjemně unavení, ale nikoliv vysátí na týden dopředu. Je důležité střídat kardio trénink (při kterém se zpotíte), protahování a posilování. Ideálně všechny tři druhy cvičení vložit do jednoho tréninku.

  • NAUČ SE VNÍMAT SVÉ TĚLO A PROVÁDĚJ VĚDOMÝ POHYB

Jóga je především o vědomém pohybu. A stejně jako všude jinde, i zde platí pravidlo, že není důležitá kvantita, ale kvalita. Vemte si například výše zmiňované stovky sedů lehů. Myslíte si, že jsem tehdy dbala na kvalitu? Nikoliv. Myslela jsem si, že když udělám každý den 300 sedů lehů, že to povede k plochému a vypracovanému bříšku. No, nevedlo... Teď dělám všeho všudy 50 sedů lehů týdně a moje břicho vypadá mnohem líp než za mých středoškolských let. Je to o správné taktice a zapojení celého těla při všech cvicích (např. když cvičíme sedy lehy, musí být aktivní i ruce a nohy, nejen břicho).

Každé ráno pozoruji, jak mi je a podle toho se snažím najít tu správnou lekci jógy, která mi pomůže. Někdy je to jen protahování, někdy je to power jóga a někdy mám dokonce chuť na jógu s činkami, která mi opravdu "dá do těla".

  • SOUSTŘEĎ SE NA STŘED TĚLA

Spojení "střed těla" (v angličtině "core") jsem slyšela teprve před dvěma lety v souvislosti s jógou. Tento pojem dost změnil můj přístup k tréninku. Zjistila jsem, že bez dobrého "core" neuděláte ani prd. (A to doslova. 😊) Core je vlastně vnitřní stabilizační systém a abychom ho posílili, je nutné cvičit jak břicho, tak i záda. Některé "core cviky" nejsou ani vidět, ale jejich účinnost cítíte velmi dobře. Dobrý střed těla vás narovná, prodlouží a svedete díky němu mnoho cviků, o kterých byste si dříve mysleli, že je nikdy neovládnete. Protože se jedná o stabilizační systém, zlepší se vám díky dobrému core stabilita a balanční cviky pro vás již nebudou tak náročné jako dříve.

  • SPRÁVNĚ DÝCHEJ

I správné dýchání ovlivňuje kvalitu cvičení. V jednotlivých cvicích není jedno, kdy se nadechujete či vydechujete, vše má svůj řád. (Většinou se nadechujete, když se "rozpínáte" a "jdete nahoru" a vydechujete, když "se smršťujete" a "jdete dolů", ale jsou i výjimky.) Dýchání by taky mělo být hluboké a vědomé, vždy spojené s jednotlivými pohyby. Mělké a přerývané dýchání v józe vidět (a slyšet) nechceme. 😊

  • NEHRB SE

Pokud se někdy stane, že máte moc práce a na cvičení nemáte čas, nebo jste nemocní a tím pádem cvičit nemůžete, posilovat střed těla můžete i obyčejným "nehrbením se". Rovný sed, stání či chůze Vás donutí vyprsit se a zastrčit břicho, čímž svalstvo aktivujete. Jakmile vzpřímení povolíte, vaše břišní svalstvo dostane pohov, a to není dobré ani pro vaše břicho, ani pro vaše záda. Navíc hrbení nevypadá ani trochu dobře.

  • POSILUJ PÁNEVNÍ DNO

Pánevní dno je důležitou součástí našeho těla, a tak i o něj bychom se měli dobře starat, pokud nechceme, aby nám za pár let "spodek vypadl ven" (zvláště po porodech). Díky posílenému pánevnímu dnu se zbavíte inkontinence a nepříjemných pocitů. Cviky na pánevní dno (Kegelovy cviky) jsou přitom jednoduché a můžete je provádět např. večer před spaním u televize. Nejsou náročné na fyzičku, a tak se u nich vůbec nezpotíte. Ale účinné jsou opravdu hodně. Můj oblíbený cvik na pánevní dno je "vcucnutí spodku dovnitř". Tento cvik se dá totiž dělat kdykoliv a kdekoliv, např. večer při čištění zubů, při sezení u počítače, při čekání ve frontě, při procházce s dětmi...

  • NEPŘESTÁVEJ SE ZLEPŠOVAT

Před dvěma lety jsem si myslela, že jógu ovládnu za pár týdnů. Dnes po dvou letech si říkám, jestli ji vůbec kdy ovládnu. Čím víc toho o józe vím a pronikám do ní, tím více nedostatků a rezerv vidím. A právě to je můj pohon vpřed. Jóga je celoživotní program, ve kterém se nestále můžete zlepšovat. Vždy můžete jakoukoliv asánu provést lépe a s lepším pocitem než tu předchozí. A to je výzva. 😊

  • DODRŽUJ ZDRAVOU ŽIVOTOSPRÁVU

Ne, že bych se na gymplu stravovala nezdravě, ale myslela jsem si, že po cvičení si můžu bez výčitek dát čokoládu. Hodně čokolády. Vždyť m měřič přece ukázal, že jsem spálila 458 kalorií, tak to si můžu dát skoro celou tabulku čokošky, ne? NE! Krásná postava je ze 70 % strava a jen ze 30 % pohyb. Pohyb nám postavu zpevní a vytónuje, ale strava zajišťuje tělo bez špeků.



Výsledkem výše uvedených bodů je moje životní forma, kterou jsem paradoxně získala "až" po dvou dětech. Cítím, že moje tělo je pevné a plné energie. To, že to není jen výmysl v mé hlavě dokazuje i uznání mého manžela: "Teda, ty tam máš fakt bicák." (Ten bicák mám mimochodem opravdu jen z neustálého dělání "chaturangy dandásány", popř. dalších jógových asán "na rukou", např. z vrány/jestřába.)

Mimo to, že vám jóga udělá suprová těla, hodí vás i do klidu a dovolí vám přistupovat k problémům s odstupem a nadhledem. Nebudete řešit každou prkotinu a v důležitých věcech si zachováte chladnou hlavu. Ne nadarmo se říká: "Pokud máš čas, cvič jógu 30 minut denně. Pokud čas nemáš, cvič ji hodinu."

Zkrátka a dobře, jóga je životní styl, kterému zákonitě musíte propadnout a zamilovat se do něj.

Namaste,

Vaše SuperMum