77 INSPIRACÍ PRO ZDRAVÝ ŽIVOT

12.04.2018

SUPERMUM HODNOCENÍ 60 % 

Kniha obsahuje 140 receptů, 40 zdravotních studií a informací o léčivých účincích potravin a tipy pro naše zdraví. Sám autor se dříve léčil ze závažnou nemocí. Ze studií uvádí autor například tu, podle které alkohol škodí i v malém množství a proto bychom se měli alkoholu zcela vzdát. Dalším výsledkem zajímavé studie je skutečnost, že nižší příjem kalorií u krys prodlužuje život. Dále se autor zabývá tím, zda-li toto platí i u člověka a dochází k závěru, že ano. (Na základě studie obyvatel ostrova Okinawa, kteří mají nevyšší podíl lidí nad sto let. Tito obyvatelé totiž přestávají jíst v okamžiku, kdy jsou najedeni z 80 % a tímto způsobem přijímají o 10 - 40 % kalorií méně než Evropané.) Další zajímavou skutečností je, že jahody mají největší antioxidační účinek z veškerého ovoce. Následují švestky, pomeranče, hrozno a kiwi.

Dále autor uvádí studii, podle které můžeme jíst více a vážit méně. To uvádí na příkladu Čína vs. USA. Číňané za den spotřebují 2641 kcal, oproti necelým 2000 kcal, které spotřebují Američané. Podíl bílkovin a tuku v čínské stravě je ale mnohem menší, než ve stravě americké. Naopak podíl vlákniny je téměř třikrát větší u Čínanů než u Američanů. Číňané také skoro vůbec nepřijímají živočišné tuky. Výsledkem je skutečnost, že průměrné BMI Číny je 21, což je na spodní hranici normy. BMI Američanů je 26, což už se dá klasifikovat jako nadváha.

Autor dále poukazuje na potřebu posuzovat zdravotní prospěšnost potravin vždy z více hledisek. To deklaruje na příkladu kávy, která sice může obsahovat antioxidanty, ale výrobce už určitě nebude uvádět, že káva mimo jiné zvyšuje krevní tlak, odvápňuje kosti a zvyšuje riziko rakoviny žaludku.

Autor v knize mimo jiné sepsal 8 (7+1) tipů pro zdravé nakupování, inspirace pro ochucování jídel pomocí bylinek a přírodních ochucovadel či pravidla výběru zdravých tuků (denně bychom měli jíst ořechy, semena a avokádo, často panenský olivový olej, omezeně běžné rostlinné oleje, výjimečně máslo a margaríny a vůbec bychom neměli jíst živočišné tuky.)

Dále autor uvádí a podrobněji rozvádí sedm racionálních výživových principů pro optimální hmotnost a uchování zdraví. Tyto principy zní následovně:

"Co nejvyšší podíl zdravých rostlinných tuků, co nejnižší podíl živočišných produktů."

"Co nejvyšší podíl zdravých přírodních potravin, co nejnižší podíl průmyslově zpracovaných potravin."

"Zvýšení podílu potravin v BIO kvalitě, snížení podílu potravin neznámého původu a kvality."

"Co nejvyšší podíl šetrné tepelné úpravy, co nejnižší podíl teplených úprav ohrožujících zdraví."

"Každodenní konzumace syrového ovoce a zeleniny, co nejnižší podíl prázdných kalorií."

"Jíst pouze třikrát denně s vydatnou snídaní a lehkou večeří, minimalizovat jakékoli pojídání mezi těmito třemi hlavními jídly."

"Zařadit pití vody do denního režimu, vyhnout se nápojům obsahujícím cukr, barviva, aromata, alkohol a kofein."

Příjemné čtení,

Vaše SuperMum

UHRIN, R. 77 inspirací pro zdravý život. 1. vyd. Praha, Vyšehrad, spol. s.r.o., 2015. ISBN 978-80-7429-485-3.